FORÆLDRESAMARBEJDE
Samarbejdet mellem skolen og forældrene sker i det små hver dag, eksempelvis når barnet bringes til skolen. Mere formaliseret er samarbejdet og kontakten på forældremøder og ved konsultationer.Det er væsentligt for samarbejdet omkring barnet, at klasselæreren har en god kontakt til forældrene, og at der er en fælles forståelse for barnets udvikling. Den fælles forståelse skabes blandt andet igennem to årlige forældremøder, hvor lærerne på baggrund af skolens pædagogiske grundlag fortæller om børnenes udvikling og de aldersspecifikke temaer, der lægger til grund for undervisningens karakter og emner på det aktuelle klassetrin.På forældremøderne vil forældrene desuden få et billede af klassens indsats i undervisningen og dens sociale ressourcer, som lærerne ser dem. Særlige situationer og undervisningsforhold kan tages op, og faglærerne kan belyse alderstrinnet ud fra hver deres område.
DEN PERSONLIGE SAMTALE
HJEMMEBESØG
Individuelle spørgsmål kan tages op ved den årlige konsultation. Konsultationerne aftales og ledes normalt af klasselæreren, men der kan også deltage faglærere efter behov. Her taler man om barnets faglige standpunkt, indsatsen i skolen, om hjemmearbejdet, om eventuelle personlige problemer og barnet sociale egenskaber.
I de mindre klasser foregår konsultationerne kun med forældrene, men i de større klasser er eleven også til stede og inddrages i samtalen omkring faglige og uddannelsesmæssige spørgsmål.
VordingborgI 1. klasse er klasselæreren på besøg hos elev og forældre i hjemmet. Her får læreren mulighed for at møde barnet i hjemlige omgivelser og danne sig et billede af barnet der.
Retningslinier; (opdateret 9.8.24)
På vores skole vil vi skabe rammer, som giver eleverne en god og nærværende skolegang. Rammerne skal give eleverne rum til at passe på sig selv og hinanden, så alle kan være arbejds- og undervisningsparate. Derfor ønsker vi at se hinanden uden udefrakommende distraktioner.
Vi er en mobilfri skole hvor alle tlf./smartwatches samles ind hver morgen. Ingen bærer høretelefoner/airpods eller solbriller og vi tygger ikke tyggegummi. Energidrik, cigaretter, alkohol eller andre rusmidler er ikke tilladt.
Påklædning
Frikvartererne foregår udendørs, hvor glade børn leger, og det foregår bedst i sko, man kan løbe i, og tøj man kan tumle og klatre i træer i. Der skal altid være skiftetøj på elevernes plads i garderoben.
Tøj til årstiden: hue, vanter, varmt fodtøj, overtrækkere/flyverdragt (hvilket er fast udepåklædning i passeren om vinteren.)
Eleverne må i skoletiden ikke have bare maver og skuldrene holdes dækket, til og med 4. klasse. Slogans (der kan virke stødende) og tegneserietryk på tøj, samt sko med hjul og lys frabeder vi os venligst.
Elever skal være påklædt, så det fungerer i overensstemmelse med arbejdssituationen. Praktisk tøj der må blive beskidt til malearbejde, sløjd eller lignende, udetøj og sko til havebrug osv.
I undervisningslokalerne bærer vi ikke sko og hovedbeklædning (religiøs hovedbeklædning undtaget).
Ved klasseture skal pakkelisten følges.
Før 1. klasse må man ikke have øreringe. Har eleven hul i øret, anbefaler vi en ørestik til og med 4. kl.
Eleverne må i skoletiden ikke sminke sig, bruge neglelak, farve hår eller lign. før 9. klasse. Forældre og elever skal være opmærksomme på at elevernes fremtoning/påklædning kan blive påtalt af klasselæreren, hvis den findes uhensigtsmæssig ift. hverdagen på skolen.