EVALUERING AF SKOLENS SAMLEDE UNDERVISNING
Formål
At sikre, at undervisningen i fagene står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. Friskolelovens § 1. Herunder at fastholde et tilstrækkeligt og vedvarende fokus på elevens udbytte og faglige progression, som danner grundlag for tilrettelæggelse af undervisningen, så den enkelte elevs behov og forudsætninger tilgodeses. Evalueringsresultaterne danner ligeledes grundlag for en løbende dialog med elever og
forældre om elevernes læring.
Principper
Evalueringen skal dokumentere, at eleverne opnår samme niveau af viden, færdigheder
og kompetencer som i folkeskolen.
Evalueringen skal ske systematisk. På Rudolf Steiner skolen har vi besluttet at evaluere
alle fag hvert 3. år.
Resultater, opfølgningsplaner samt dato for næste evaluering skal offentliggøres på
skolens hjemmeside.
Evalueringsturnus (3-årig cyklus)
År | Fag |
2025 | Dansk og Matematik |
2026 | Engelsk, Tysk, Biologi og Geografi |
2027 | Fysik/Kemi, alle praktisk-musiske fag |
2028 | Dansk og Matematik |
Opfølgning og dokumentation
Evalueringen dokumenteres i en evalueringsrapport med:
- Status på mål og progression
- Identificerede styrker og udviklingsområder
- Plan for opfølgning og eventuelle justeringer i undervisningen
- Rapporten offentliggøres på skolens hjemmeside.
Ansvar
- Faglærere: Gennemfører evalueringen og udarbejder faglig rapport.
- Ledelse: Koordinerer evalueringsturnus og sikrer offentliggørelse.
- Bestyrelse: Godkender evalueringsplan og følger op på resultater.
Evalueringstyper og metoder
For hvert fag kan følgende evalueringsformer anvendes:
Valg af evalueringsform og -metode kan afhænge af for eksempel faget, elevgruppen, klassetrinnet eller undervisningsformen.
- Elevfeedback (spørgeskemaer, interviews)
- Lærerrefleksioner (teammøder, logbøger)
- Faglige test og opgaver (standardiserede eller lokale)
- Observationer (undervisningsforløb)
- Faglige samtaler (mellem lærer og elever)