EVALUERING AF SKOLENS SAMLEDE UNDERVISNING

Formål

At sikre, at undervisningen i fagene står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, jf. Friskolelovens § 1. Herunder at fastholde et tilstrækkeligt og vedvarende fokus på elevens udbytte og faglige progression, som danner grundlag for tilrettelæggelse af undervisningen, så den enkelte elevs behov og forudsætninger tilgodeses. Evalueringsresultaterne danner ligeledes grundlag for en løbende dialog med elever og
forældre om elevernes læring.

Principper

Evalueringen skal dokumentere, at eleverne opnår samme niveau af viden, færdigheder
og kompetencer som i folkeskolen.
Evalueringen skal ske systematisk. På Rudolf Steiner skolen har vi besluttet at evaluere
alle fag hvert 3. år.
Resultater, opfølgningsplaner samt dato for næste evaluering skal offentliggøres på
skolens hjemmeside.

Evalueringsturnus (3-årig cyklus)

År Fag
2025 Dansk og Matematik
2026 Engelsk, Tysk, Biologi og Geografi
2027 Fysik/Kemi, alle praktisk-musiske fag
2028 Dansk og Matematik

Opfølgning og dokumentation

Evalueringen dokumenteres i en evalueringsrapport med:

  • Status på mål og progression
  • Identificerede styrker og udviklingsområder
  • Plan for opfølgning og eventuelle justeringer i undervisningen
  • Rapporten offentliggøres på skolens hjemmeside.

Ansvar

  • Faglærere: Gennemfører evalueringen og udarbejder faglig rapport.
  • Ledelse: Koordinerer evalueringsturnus og sikrer offentliggørelse.
  • Bestyrelse: Godkender evalueringsplan og følger op på resultater.

Evalueringstyper og metoder

For hvert fag kan følgende evalueringsformer anvendes:
Valg af evalueringsform og -metode kan afhænge af for eksempel faget, elevgruppen, klassetrinnet eller undervisningsformen.

  • Elevfeedback (spørgeskemaer, interviews)
  • Lærerrefleksioner (teammøder, logbøger)
  • Faglige test og opgaver (standardiserede eller lokale)
  • Observationer (undervisningsforløb)
  • Faglige samtaler (mellem lærer og elever)