VELKOMMEN TIL

Lille Passer, Store Passer og Klub

PÆDAGOGIKKEN OG LEGEN

Som voksen på Rudolf Steiner Skolen arbejder vi bevidst på at være efterlignelsesværdige og naturlige autoriteter. Derfor er vores opgave, udover det pædagogiske, at udføre meningsfulde opgaver i en tryg og hyggelig atmosfære. Samt at være virksomme voksne der viser vejen.

Det er den voksne, der holder øje med, hvem der skal gå hvornår. Barnet skal fokusere på legen- ikke på klokken. Imens vi voksne plejer og passer dagligdagens sysler og sørger for at passe omgivelserne og inspirere børnene til at bygge op, skabe og lege. De bygger huler, snitter, saver, spiller bold, strikker, væver og laver vandbaner i sandkassen -primært i de små klasser. De tager også del i praktiske gøremål, så som brændehugning, bålaktiviteter og madlavning-selvfølgelig ud fra eget ønske og inspiration til deltagelse.

MAD OG RYTME

Vores dag er rytmisk tilrettelagt. Det tilgodeser behovet for ind- og udånding også i fritiden. Derfor holder vi en frugt stund kl. ca. 13.30/14 hvor vi serverer et let mellem måltid samt grønt og resten af madpakken spises. Maden er som basiskost bestående af gode biodynamiske og økologiske råvarer. Vi bager ofte selv vores brød og laver maden selv. Der står altid frisk drikkevand frem til børnene. Ved allergier/diæter medbringer man selv mad.

Vi følger årstidens rytme med mad og oppyntning. Samt håndarbejde og forskellige kreative ting. I Efteråret laves der æblegrød, blommegrød osv. Til påske filtes påskeæg, laves påskeharer og der klippes gækkebreve. Til pinse pinsefugle, vindmøller osv.

TØJ

Da vi er ude året rundt, er det meget vigtigt, at barnet har tøj med der passer til vejret. Ofte skifter vejret i løbet af dagen og barnet skal kunne skifte med. Energien skal bruges på leg-ikke på at holde sig varm. Derfor skal der altid være varmt ekstra tøj så som sweater og sokker-gerne af uld, da dette er svedabsorberende og isolerende på en gang.

General tøj huskeliste:
• Regntøj og gummistøvler.
• Skiftetøj
• Sommer: Solhat, solcreme.
• Vinter: Uldundertøj, vandtætte flyverdragter eller overtræksbukser med jakke til.
• Varme vandtætte vinterstøvler.
• Hue og flere par vanter.
•Tykke sokker.

– og HUSK navn i alt tøj

LEGEAFTALER

Det er dejligt, at børnene ønsker at være sammen, også efter skoletid, det fremmer og befordrer også den gode leg men legeaftaler skal etableres hjemmefra -ikke på stedet.

Børnene skal være fri for at indgå i forhandlinger og konflikter i sidste øjeblik og forældre på job skal ikke forstyrres af unødige opkald.

MOBILTELEFONER

På Rudolf Steiner Skolen ønsker vi at alt tager udgangspunkt i barnets univers. På alle måder bestræber vi os på at værne om barndommen. Derfor beder vi om at jeres mobiltelefoner forbliver lydløse og i lommen på skolens områder. Hvis børnene har telefoner med, bliver telefonerne samlet ind i ”telefonkurve” og udleveres, når man skal hjem.

ÅBNINGSTIDER OG PERSONALET

Pasningsordningerne er et tilbud for alle børn fra børnehaveklasse til og med 6. klasse.

Vi har åbent alle skoledage samt de to første uger i sommerferien. Sommerpasseren har åbent fra
kl. 8 – 16.

Der er åbent i morgen-passeren hver dag fra kl. 6:45-7:45.

Pasningsordningerne åbner når børnene har fri fra skole og der lukkes dagligt kl. 16.

Prisen er 600 kr. pr måned i 11 måneder.

Hver dag hilser vi børnene ”goddag” og ”farvel” med et håndtryk. Det gør vi for at hvert enkelt barn bliver set, og vi får en føling med, hvordan barnet har det.

For at kunne give den frie leg de bedste betingelser i passer- og klubtiden, skal de basale behov tilgodeses.

BESKEDER

Giv altid besked, hvis….

• Barnet bliver hentet lige efter skole.
• Barnet hentes af andre end forældrene.
• Barnet skal gå hjem eller på musikskolen på et bestemt tidspunkt.
• Der er ændringer af faste aftaler.

Lille Passer: 54 34 04 12
(for børnehaveklasse og 1. klasse)

Store Passer: 54 34 04 13
(for 2. og 3. klasse)